stop :ا no passing

قياسي

يحكي سليمان خاطر ما حدث يوم 5 أكتوبر 1985 من خلال أقواله في محضر التحقيق فيقول: “كنت علي نقطة مرتفعة من الأرض، وأنا ماسك الخدمة ومعي السلاح شفت مجموعة من الأجانب ستات وعيال وتقريبا راجل وكانوا طالعين لابسين مايوهات منها بكيني ومنها عرى. فقلت لهم “ستوب نوباسينج” بالانجليزية. ماوقفوش خالص وعدوا الكشك، وأنا راجل واقف في خدمتي وأؤدي واجبي وفيه أجهزة ومعدات ما يصحش حد يشوفها والجبل من أصله ممنوع أي حد يطلع عليه سواء مصري أو أجنبي. دي منطقة ممنوعة وممنوع أي حد يتواجد فيها، وده أمر وإلا يبقي خلاص نسيب الحدود فاضية، وكل اللي تورينا جسمها نعديها. (وذلك في إشارة منه إلى حادثة كانت ما زالت حديثة حين استطاعت امرأة صهيونية أن تتحايل بالعري على أحد الجنود في سيناء، وتحصل منه على تردد أجهزة الإشارة الخاصة بالأمن المركزي هناك بعد أن ادخلها الشاليه المخصص للوحدة).
قبل أن ينطق المحقق بأمر قال لهم أخيراً..” أمال انتم قلتم ممنوع ليه..قولوا لنا نسيبهم وإحنا نسيبهم”. سأله المحقق: لماذا يا سليمان تصر علي تعمير سلاحك؟
وفى بساطة (ربنا يسامح اللي علمها له) قال.. لأن اللي يحب سلاحه يحب وطنه ودي حاجة معروفة واللي يهمل سلاحه يهمل وطنه.
ـ بماذا تبرر حفظ رقم سلاحك؟
ـ الإجابة من أوراق التحقيق.. لأني بحبه زى كلمة مصر تمام.

عندما صدر الحكم بحبسه 25 عامًا من الأشغال الشاقة المؤبدة قال: “إن هذا الحكم، هو حكم ضد مصر، لأن جندي مصري أدى واجبه”.. ثم التفت إلى الجنود الذين يحرسونه قائلاً “روحوا واحرسوا سينا.. سليمان مش عايز حراسة”
وبعدها مات سليمان خاطر فالسجن وادفن على انو منتحر من غير تشريح للجثه لان جرايد الحكومه وئتها قالت انو منتحر
دى كانت قصه سليمان خاطر للى ميعرفهاش . انا لما قريت القصه دى حسيت اد ايه كانت اسرائيا قريبه اوى . كانت ايديها ممكن تطول اى حد مصرى “” مش اديها هى ايد مصريين بس ابشع من الصهينه “”
ولما شفت مظهرات النهارده والاعداد دى كلها والشمروخ اللى اترما من رجالتنا . حسيت ان اسرائيل مبئت هنا خلاص . مفيش تانى . ايديها مش ممدودا ف بيوتنا وعقولنا .

حسيت ان دلوقتى بس مفيش مبارك . وبعد لما تم استدعاء سفرنا من هناك نفسى فحاجه . لو حصل والعلاقات رجعت تانى . والحكومه قررت ترجع دبلوماسيين هناك . “” ميلئوش دبلوماسيين يوفئو يعيشو فتل ابيب “” ولو اتذنئو ولازم يبعتو حد ممكن يبعتو استاذ غسان مطر ” عمر سليمان ” اهو راجل خطير برضو .
بنرددها جيل ورا جيل بنعاديكي يا اسرائيل

Advertisements

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s